Pseudo Ja

Połączone systemy intelektualny i emocjonalny to pseudo ja. Brak odróżnienia Ja od rodziny pochodzenia idzie w parze z brakiem oddzielenia systemów emocjonalnego i intelektualnego. Gdy system intelektualny i emocjonalny są połączone, wówczas następuje  wytwarza   się pseudo- Ja. Jednostka  postępuje kierując się emocjami w odróżnieniu od postępowania na podstawie stałych zasad.

Gdy systemy te nie są oddzielone, zarówno myślenie, jak i działanie są zdefiniowane przez uczucia. Konsekwencjami są: brak równowagi emocjonalnej, nieświadomość emocji i niewyrażanie emocji, niekontrolowane wybuchy emocji.

Stopień oddzielenia systemów koreluje z siłą potrzeby uzależnienia się od innych i dążeniem do nieodróżniania Ja od Ja rodziny pochodzenia. Im większe połączenie między systemami intelektualnym i emocjonalnym tym większa jest siła dążenia do uzależnienia od innych i większa tendencja do nieodróżniania Ja od Ja rodziny pochodzenia. Wtedy osoba tworzy fuzję z inną osobą i traci w związku własne Ja. Zdolność do oddzielenia systemów zmniejsza się pod wpływem lęku. Lęk występuje, gdy pojawia się wydarzenie stresujące.

W relacjach konsekwencjami są:
– Słabe granice między własnym Ja i Ja innych ludzi.
-Przyjmowanie odpowiedzialności za emocjonalne samopoczucie innej osoby.
– Oczekiwanie, ze ktoś inny jest odpowiedzialny za moje samopoczucie.

Stabilne ja

Gdy system emocjonalny jest oddzielony od emocjonalnego, wtedy kształtuje się Ja stabilne, co oznacza działanie na podstawie intelektu i postępowanie na podstawie stałych zasad.

■ Rozdzielenie systemu intelektualnego od emocjonalnego umożliwia:
– zdolność do definiowania własnych zasad postępowania; wyboru przekonań przez rozumowe rozważenie alternatyw; w efekcie jasne określenie  siebie:  „Oto taki jestem” Oto w co wierzę”.
– obraz siebie nie jest zależny od tego, co ludzie mówią, czy myślą.
-zdolność do utrzymania indywidualności (własnego Ja oddzielonego od Ja innych).
– odczuwanie emocji przy zachowaniu do nich dystansu.

■ Zachowanie w relacji:
– przejawiają  mniej intensywne emocje (w porównaniu z osobą, której oba systemy są połączone) i mniej nasiloną potrzebę jedności z partnerem (połączenia Ja z Ja partnera);
– partnerzy mają mniej emocjonalnych wymagań wobec siebie nawzajem.

Idealne małżeństwo = dwie osoby, które cechują się oddzieleniem systemów intelektualnego i emocjonalnego. Są w stanie utrzymać emocjonalną intymność bez utraty autonomii. Nie wywierają presji na dzieci, aby dostosowały się do ich wyobrażeń. Pod wpływem lęku związanego z wydarzeniami stresującymi mogą zareagować objawami zaburzenia, ale szybko wrócą  do poprzedniego poziomu funkcjonowania.

Przejawy zależności od rodziny pochodzenia
■Potrzeba nieodróżniania Ja od Ja rodziny, z której się pochodzi przejawia się jawną zależnością, albo zaprzeczeniem istnieniu zależności.
■ Przy jawnej zależności widoczne jest poszukiwanie uznania i nastawienie na spełnianie oczekiwań innych.
■ Przy zaprzeczeniu zalezności następuje odcięcie emocjonalne od rodziny, pozostaje nierozwiązane emocjonalne przywiązanie, z którym sobie radzi sobie przez zaprzeczenie i izolację od rodziny.

Przejawy emocjonalnego odcięcia się polegają na buncie przeciw spełnianiu życzeń innych ludzi i poszukiwanie braku akceptacji i. Przybiera to formę wycofania emocjonalnego na zasadzie ”Nie potrzebuje ludzi” przy wrażliwości na to, co ludzie mówią i robią.